sunnuntai 16. joulukuuta 2012

Animal attraction

En voi käsittää miten tärkeitä eläimet mulle oikeesti on. Jotain elämää suurempaa. Ne on kuulunu isona osana mun elämään jo pienestä pitäen, vaikka kakarana meillä ei ollut edes eläimiä talossa. Mut nyt isompana kun olen niihin luvan saanut, jaksan kiltisti hoitaa niitä vuosienkin jälkeen.

Jotkut kyselee multa et miten mä jaksan kun tästä mun "eläintarhasta" on niin iso vaiva. Nää mun rakkaat kuitenkin antaa mulle paljon enemmän kun mitä ottaa. En oo koskaan nähnyt "työnä" eläinten hoitamista, se on vaan... Semmosta arkea ja mukavaa sellasta. Siks haenkin seuraavaks amikseen eläintenhoitajaks. Ei semmonen tuntuis ees työltä, koska oon tehny sitä joka päivä kohta jo 5 vuotta. Parhaimmillaan sinäkin aikana lemmikkejä on ollut se about 12-13 kpl taloudessa, kaikki mun vastuulla.


536475_10150715064046114_690146113_9808110_305155772_n_large

Ei oo nyt siis kyse siitä että haalin ja hamstraan eläimiä vaan koska ne on kivoja. En teettänyt gerbiileillä poikueita vaan saadakseni myymistä poikasista rahaa. Teen sen ainoostaan rakkaudesta näihin ötököihin. Sen myönnän, että mun mielestä vähemmän ei ole enemmän eläinten suhteen. Jos multa kysyttäis, niin tää kämppä ei oiskaan muuta ku häkkiä ja terraariohyllykköä kissojen kiipeilypuiden lomassa. Mulla on ainainen eläinkuume, kohde vaan välillä vaihtuu. Koskaan se ei kuitenkaan lopu.

Tumblr_m0shwf8odg1r5f0jbo1_500_large

Kaikista tärkeintä mulle on eläinten hyvinvointi, ja se tulee aina etusijalla mun hankinnoissa. Maksan mieluummin maltaita "erikoisista ruuista" sun muista ns. hifistelytilpehööreistä minkä takia iso osa "tavallisista" lemmikinomistajista kattoo mua ku vierasta sikaa. En pistä vähiä rahojani halpoihin markettipöperöihin, koska ne on ravintoarvoltaan suurilta osin aikamoista paskaa. Pyrin tarjoomaan mun eläimille mahdollisimman optimaaliset olot niiden lajikäyttäytymiseen, ja kissa ei syö viljoja ja väriaineita. Kissa on lihansyöjä.

Tumblr_meqdd4tyrg1rmt7who1_500_large

Eläinkaupoissa näkee tosi vaihtelevia olosuhteita eläimillä. Useesti esim. gerbiileillä on 50 x 30 cm terraarioissa vaan joku 3-5 cm kerros puruja, ja nekin on haapahaketta. Gerbiilin luontanen tarve kaivaa tunneleita ei pysty toteutumaan sellasessa ympäristössä. Mun isoin gerbiiliterraario on about 110 x 55 cm kokonen, ja terroissa on aina 20-30 cm puruja. Mikään ei tee mua niin iloseks ku nään mun rakkaat tupsuhännät onnellisina möyrimässä siellä. Ehkei ne esteettisesti ole niin kauniita eikä jyrsimistä näy välillä merkkejä ollenkaan muuten kuin purun pöllyämisenä.

Tumblr_mbw7cvlcah1qdyi7yo1_400_large

Täl hetkel mulla on mielessä muutama eri elukka mitkä vois olla suunnitelmissa. Kunhan rahaa siunaantuu mulle jostain, seuraava hankinta terraarion täytteeks taitaa olla kasa okahiiriä. Myöhemmin joskus tulevaisuudessa yksi terraarioista täyttyy myös sillä käärmeellä. Isoin haave just nyt ois chinchilla. Toistaseks ei ole tilaa sopivan kokoselle häkille eikä rahaakaan, mut tuhlaan enemmän kun mielelläni kaiken vapaa-aikani uuden tiedon kalasteluun netistä sillä välin. Oonkin monesti miettiny et miks lähen opiskelee eläintenhoitoa kun suoraan sanottuna mulla on aika kattavat pohjatiedot melkeenpä kaikista lemmikkieläimistä.. :D

Klikkaa kuvaa!

Eläinsuojelu on mulle kans tärkee juttu. Seuraan SEY:n ja HESY:n hankkeita ja pyrin tukemaan tuotantoeläimille sopivia oloja. Lihattomalle/maidottomalle/kananmunattomalle linjalle en lähde, mutta valinnoillakin voi vaikuttaa. Ostan luomukananmunia jotka ovat SEY:n valvomista luomukanaloista, joissa kanojen hoitamiseen on perehdytty. Haaveena ois joskus ite omistaa jonkunlainen pieni maatila / kotieläinpiha. Semmonen ois aivan ihanaa, vähän lehmiä, lampaita, vuohia, possuja... Ja lemmikkieläimiä tietysti :)

Chicken-67873_640_large

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti